18 مارس 2024 - بیماری عروق کرونر قلب (CHD) یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است و به ویژه در اروپا، تقریباً نیمی از مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد. در میان بزرگسالان میانسال، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) دو تا چهار برابر بیشتر از افراد بدون T2D در معرض خطر ابتلا بهCHD هستند. تیم تحقیقاتی عملکرد پیش‌بینی‌کننده ی بیومارکرهای پروتئینی را در بروز CHD در افراد با و بدون دیابت نوع 2 بررسی کردند.

برای این مطالعه، محققان از داده های تحقیقات بهداشتی تعاونی در منطقه آگسبورگ (KORA) استفاده کردند. گروه اعتبارسنجی شامل 888 شرکت‌کننده از مطالعه ی KORA-Age1 شامل 165 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 723 فرد بدون دیابت نوع 2 ، با 70 مورد بروزCHD (به ترتیب 19 مورد در مقابل 51 مورد در گروه مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون دیابت نوع 2) در طول 6.9 سال پیگیری بود. محققان نمونه های خون افراد را برای 233 پروتئین پلاسمای مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و التهاب آزمایش کردند.

محققان دو پروتئین مرتبط با بروز CHD را در افراد مبتلا به دیابت و 29 پروتئین را در افراد بدونT2D  شناسایی کردند که احتمالاً در پاتوفیزیولوژی CHD در بین افراد با و بدون T2D دخیل بودند.شش مورد از این پروتئین ها کاندیدای جدید برای وقوع CHD هستند.

محققان گفتند: نتایج ما بینش‌های جدیدی را در مورد نقش علیتی احتمالی HGF پلاسما[1] در توسعه CHD و پشتیبانی اضافی برای دخالت فرآیندهای التهابی در توسعه CHD به‌ویژه در بین افرادی که در ابتدا T2D نداشتند، ارائه کرد. علاوه بر این، ما یک مدل مبتنی بر عامل خطر CHD غنی‌شده با پروتئین ایجاد کردیم که عملکرد پیش‌بینی‌کننده وقوع CHD را در افراد با یا بدون T2Dدر مقایسه با مدل سنتی عامل خطر CHD بهبود بخشید. تحقیقات بیشتر در مورد بررسی تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای تأیید اهمیت مسیرهای خاص در مبتلایان به این بیماری حیاتی خواهد بود.

این یافته ها در مجله Cardiovascular Diabetology منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-potential-biomarkers-coronary-heart-disease.html

 



[1]plasma hepatocyte growth factor